Bakgrunnen for dette initiativet er et resultat av en gjennomført markedsundersøkelser i regi av Innovasjon Norge i flere land i Asia vedr mulig eksport av norske landbruksprodukter (2015 og 2016) Importandelen av mat er stor i mange land, og i Singapore er den på 90 %. Sjømat og spesielt laks fra Norge har en svært sterk profil i markedet og logistikk kanalen for dette er allerede etablert.
4 produsenter fra Mat fra Toten deltok i prosjektet med reise til Singapore 07-12.10.2017.
Holmen Crisp deltar også i Innovasjon Norges FRAM – «Fremtidens matmarked» som også var i Singapore januar 2018. Rapport for anbefalt videre satsing ble presentert hos LMD sammen med MfT etter turen med forslag om etablering av et «Taste of Norway» brand for norsk mat til eksport. (Ref. Nationen 20.09.2018: Matmilliard til Svensk eksport av mat)
Vår presentajonsfilm laget sammen med gode partnere i Mat fra Toten med bidrag fra Østre Toten Kommune og Totens Sparebank.
Se filmen: From Toten to Singapore
Last ned info brosjyren her.
Foto & film: Jørgen Nordby